سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زندگی اسلامی:: راز خلقت انسان، عبادت، شیطان

نماز

پنج شنبه 87 دی 5 ساعت 4:23 صبح
*نماز کلید بهشت*
____________________________________
مقدمه
راز و رمز بقای انسانیتِ انسان و سعادت و جاودانگی او در هر دو عالم عبودیت و بندگی خداوند متعال است و سرآمد عبودیت و بندگی نماز می باشد، نمازی که شرط اصلی ورود به بهشت برای بهشتیان، و ترک آن شرط ورود به جهنم و در زمره کافران قرار گرفتن است. نماز آنقدر مهم است که قبولی تمام اعمال حسنه و خیر بستگی به قبولی آن دارد وانسان تارک الصلاة هیچ یک از اعماش مورد قبول واقع نمی شود.
طبق همین احادیث است که بزرگان فرموده اند: چون شرط قبولی همه اعمال بستگی به قبولی نماز دارد و از آنجایی که نماز عمود دین است با دستیابی به اسرار نماز، راه رسیدن به اسرار سایر عبادات هموار می شود.
آیت الله جوادی عاملی، اولین و مهمترین مرحله سیر و سلوک به سوی پروردگار متعال را نماز و مراقبت و مواظبت نسبت به اوقات آن و تحصیل خضوع و خشوع و حضور قلب میدانند و آیت الله العظمی بهجت در این باره چنین می فرمایند: اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت و در رأس آنها نماز است که به واسطه خضوع و خشوع وآن هم به اعراض و دوری کردن از لغو محقق میشود کار تمام است.
نماز یکی از اعمال مهمی است که خداوند متعال آن را در تمام ادیان و دورانها واجب کرده به طوری هرکس آن را ترک کند هیچ تفاوتی با یک کافر ندارد، حتی از آن هم نجس تر و پست تر است.
به همین دلیل من اولین مطلب این وبلاگ را نماز قرار دادم زیرا این عمل محبوب ترین عمل نزد پروردگار است و هر کس در این دنیا سعادت مند و آخرت به خیر شده به خاطر انس با نماز بوده است.
امیدوارم که شما از خواندن این مطالب بیشترین استفاده را ببرید و چیزهایی که تاکنون در مورد نماز نمی دانسته اید بدانید و در انجام این فریضه ی الهی بیشتر تلاش کنید.

حضرت علی (ع) و سفارش به نماز
  امیرالمؤمنین علی (ع) همواره یارانش و نزدیکانش را سفارش می کرد که: مردم! نسبت به اقامه و خواندن نماز متعهد باشدی و به آن اهمیت بدهید، آن را حفظ کنید و مراقبت نسبت به نماز داشته باشید، زیاد نماز بخوانید و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید.
  آیا پاسخ جهنمیان را نشنیده اید، هنگامی که از آنها میپرسند: چرا شما جهنمی شدید و به دوزخ رفتید؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.
  همانا نماز، گناهان را چون برگ های پاییزی فرو می ریزد، و غل و زنجیر گناهان را از گردن می گشاید.
  انسانهای مؤمنی که حق نماز و اهمیت آن را شناختند و به آن پی بردند زرق و برق دنیا و زیور دنیا آنها را از نماز بازشان نمی دارد و روشنایی پشمشان یعنی اموال و فرزندان آنها را غافل از نماز نمی کند و مانع نمازشان نمی شود.
  رسول خدا (ص) خود را در نماز خواندن به زحمت می انداخت، پی در پی خانواده خود را به نماز فرمان میداد و خود نیز در انجام نماز شکیبا بود.(I)
________________________
(I نهج البلاغه، خطبه 199


عقوبتهای انسان بی نماز
  حضرت فاطمه زهرا (س) از پدرش رسول خدا (ص) پرسید: پدرجان کسی که نماز را ترک کند و نسبت به نماز بی اهمیت باشد چه عقوبتی خواهد داشت؟
  نبی اسلام (ص) فرمود: فاطمه جان، هرکس نماز را ترک کند خدای تعالی او را به پانزده عقوبت مبتلاکند، شش بلا در دنیا و سه بلا نزدیک مرگ و سه در قبر و سه در قیامت.
اما شش بلای ایام زندگی:
1. نور از روی او بردارد.
2. برکت از مالش برود.
3. عمر و مالش ناقص ماند.
4. خیرات او قبول حق نشود.
5. دعای او قبول نیفتد.
6. دعای صالحان نصیبش نشود.

سه بلای هنگام مرگ:
7. خوار و ذیل می میرد؛
8. گرسنه از دنیا میرود ( همه طعام دنیا را نیز بخورد سیر نمی شود )؛
9. تشنه از دنیا می رود ( اگر تمام آبهای دنیا را نیز در حلقش بریزند عطش او برطرف نمی شود)؛

سه بلای قبر:
10. خداوند ملکی را مأمور می کند که در قبرش او را زجر و عذاب دهد.
11. خانه قبر بر او تنگ و ضیق می گردد.
12. خانه قبرش تاریک و ظلمانی می شود.

سه بلای قیامت:
13. هنگامی که از قبرش خارج شود خداوند به فرشته ای دستور می دهد او را با صورت بر زمین بکشند و مردم هم اورا نگاه می کنند.
14. روز قیامت حساب و کتاب شدیدی از او نسبت به اعمالش می کشند.
15. خداوند هیچگونه توجهی و لطفی در آن روز به او نمی کند و او را پاک نمی کند و برای انسان بی نماز عذابی دردناک خواهد بود. (I)
___________________
مستدرک الوسائل، ج
3، ص 43

پست ترین موجود
  پیامبر اکرم (ص) فرمود:
سگ شکر و حمد پروردگار را به جای می آورد و می گوید الحمدلله که من سگ آفریده شدم و خوک آفریده نشدم و خوک خدا را شکر و حمد می کند که الحمدلله من خوک خلق شدم اما انسان کافر آفریده نشدم و انسان کافر خدا را شکر و حمد می کند که الحمدلله من کافر خلق شدم اما منافق نشدم و منافق خداوند را حمد و سپاس می گوید که الحمد لله من منافق شدم اما انسان بی نماز و تارک الاصلاة خلق نشدم. (I)
  انسان بی نماز پست ترین و منفورترین موجود در میان تمام مخلوقات و موجودات عالم خلقت می باشد و باطن انسان تارک الاصلاة از هر نجسی و منفوری، نجس تر و منفورتر و مانند مردار متعفن است.
_____________________________
I) جامع الاخبار، صفحه
74

از نوشته های بالا در میابیم که این عمل مهم الهی چه اهمیت ویژه ای نزد پروردگار دارد و انسانی که این عمل را ترک کند به چه گرفتاریهایی دچار خواهد شد.
اگر با دقت بیشتری به این عمل نگاه کنیم می فهمیم که نماز به معنی پرستش پروردگاری است که هرچیزی که در آسمانها و زمین وجود دارد در دست اوست و تا او نخواهد هیچ کاری صورت نخواهد گرفت و هیچ کاری بدون اجازه ی او انجامش محال است.
  پس بهتر است با خواندن نماز بیشتر و با خلوص نیت خود را به خودایمان نزدیک تر کنیم و بعد از مرگ جلوی او شرمنده نباشیم.
التماس دعا...
_____________________________
منبع: کتاب "نماز کلید بهشت"


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط : نویسنده وبلاگ | نظرات دیگران [ نظر]


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    شیطان
    چهل روز نماز
    نگاه به نامحرم (قسمت II)
    چشم و نگاه به نامحرم
    نماز
    [عناوین آرشیوشده]